Clifford Brown plays trumpet & piano: The Complete Solo Rehearsals

Publié le par yannis

Clifford Brown plays trumpet & piano: The Complete Solo Rehearsals

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Clifford Brown used to carry a tape recorded wherever he went and used to tape many of his own live performances, as well as rehearsals. You may say that it is common practice for many musicians. But the fact that Clifford Brown died at 25 in a car accident along with pianist Richie Powell and Powell's wife means that every recorded note has an important value.

Clifford Brown avait pour habitude de toujours avoir sur lui un enregistreur audio où qu'il aille, et d'enregistrer ses performances live, mais aussi ses séances de répétition. Vous me direz que c'est une pratique commune pour de nombreux musiciens. C'est vrai ... mais le fait que Clifford Brown soit mort à l'âge de 25 ans, seulement, dans un accident de voiture en compagnie du pianiste Richie Powell et de la femme de ce dernier rend tout enregistrement de Clifford Brown unique et précieux.

This new album comes from his private recordings, and gathers solo trumpet and solo piano recordings, plus some amazing bonus tracks.

Needless to say that piano may be the perfect instrument to fully and better understand harmony. Many trumpet players played piano as a secondary instruments: Miles Davis, Dizzy Gillespie. It is said that Clifford Brown played not only the trumpet but also piano, bass and vibes ... even if there is no evidence of him playing the last two instruments. On the contrary, there are many privately made recordings of Clifford Brown at piano. In this new album, all of the piano recordings are made by Brownie himself, and most of them at home. It gives you the opportunity to discover not only his pianistics abilities, but also some fine improvisations.

Ce nouvel album comprend des enregistrements unique à la trompette et au piano de Clifford Brown, ainsi que des bonus non édités à ce jour.

Est-il nécessaire de mentionner que le piano est peut être l'instrument le plus approprié pour comprendre et intégrer l'harmonie. De nombreux trompettistes jouaient du piano comme second instruments: Miles Davis, Dizzy Gillespie. Il est même dit que Clifford Brown ne jouait pas seulement de la trompette, mais aussi du piano, de la basse et du vibraphone ... même s'il n'y aucun enregistrements de Clifford  Brown jouant de ces deux derniers instruments. En revanche, il existe de nombreux enregistrements privés de lui au piano, et dans cet album, la plupart sont enregistrés à la maison. Une belle opportunité de découvrir non seulement ses talents de pianiste, mais aussi de belles improvisations.

The first set was recorded in 1954. In the first tunes, he seems to be playing more than rehearsing. For example, you will discover his only version of "I'll remember April" on piano, a tune that was a typical number in his repertoire with the drummer Max Roach.

In the second block of solo piano rehearsals recorded in early 1956, this is more clearly a rehearsal, with him repeating some arrangements and ideas many times. For instance, on the track 2, he begins  to practise chords and play a tune that seems to have some harmonic relationship with "Can't we be friends", then it turns into something else ... Then it turns into a bebop blues improvisation which ends with the melody of "Ah Leu Cha". And at last, "Lover come back to me". Let me tell you ... This is an interesting and fascinating trip through his mind !

On track 4 "Billy Boy", he stops many times trying to find new ways to harmonize the tune. Was he just having fun ? Was he trying to include an arrangement on that tune ? What was his intention ? We 'll never know ... But that is not the point here.

Last but not least, this album includes also some bonus tracks. The first item is a version of "Ornithology" recorded around 1949-1950. He is playing trumpet with his music teacher Robert "Boysie" Lowery (alto sax) and, as of today, it may be his first recording ever !

Other bonus tracks include four recordings from 1952: "Ida Red", "I come from Jamaica", "Darn that dream", and "Blue Boy".

A must-have CD !

Les premiers morceaux datent de 1954. Il semble plus jouer du piano que véritablement improiser. Par exemple, vous y découvrirez l'unique version de "I'll remember April" au piano, un morceau qui faisait partie de son répertoire avec Max Roach.

Dans la deuxième partie d'enregistrements au piano (au début de 1956), il s'agit plus clairement de répétitions, avec Clifford Brown répétant plusieurs fois certains arrangements et idées musicales. Par exemple, le deuxième titre commence par un air qui a des ressemblances harmoniques avec "Can't we be friends", puis le morceau évolue vers autre chose ...  Puis le morceau évolue à nouveau vers une improvisation bebop blues qui se termine par la mélodie de "Ah Leu Cha". Et pour finir, "Lover come back to me". Il est rare d'avoir l'opportunité de faire un voyage aussi intéressant et fascinant dans l'esprit d'un musicien !

Autre exemple, sur le quatrième titre "Billy Boy", Clifford Brown s'arrête à de nombreuses reprises cherchant de nouvelles voies pour harmoniser le morceau. S'amuse-t-il ? Essaye-t-il de trouver un nouvel arrangement sur ce morceau ? Quelle était son intention ? On ne le sera jamais ... Mais telle n'est finalement pas la question ...

Pour finir, l'album inclut également des bonus. Notamment une version d' "Ornithology" enregistré vers 1949-1950. Il y joue de la trompette avec son professeur et mentor Robert "Boysie" Lowery (alto sax) et, à ce jour, il se peut ce soit son premier enregistrement !

D'autres bonus enregistrés en 1952, parmis lesquels "Ida Red", "I come from Jamaica", "Darn that dream" et "Blue Boy".

Un album indispensable !

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Publié dans Let the music play

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